0

Symptomer på stress kan variere fra person til person, nogle får fysiske symptomer, andre får psykiske symptomer, og nogle får adfærdsmæssige symptomer. Det kan være vigtigt at holde øje med i hverdagen, selvom det kan være svært, hvis det hober sig op over tid. Nedenfor finder du nogle af de hyppigste stress symptomer fordelt i hver deres kategori.

Hyppige Psykiske Symptomer på stress

De psykiske symptomer er symptomerne, som påvirker en psykisk. Det kan altså være symptomer, som går ind og påvirker ens tanker, og som i værste tilfælde ende i en depression eller angst.

Nogle af de psykiske symptomer kan være generel træthed, at man får besvær ved at huske, at man får besvær ved at koncentrere sig eller måske bliver mere irritabel. Derudover kan det også påvirke ens humoristiske sans.

De psykiske symptomer kan være svære at se som udefrakommende, men da man typisk ændrer adfærd i dagligdagen, er nogle af symptomerne også dem, som familie og venner ligger mærke til.

 

Hyppige fysiske symptomer på stress

De fysiske symptomer, er de symptomer, som man kan se og mærke på sin krop. Det kan f.eks. være alt fra et pludseligt vægttab, hyppigere infektioner eller måske ofte hovedpine. Symptomerne kan også være en indre uro, hjertebanken, mavesmerter eller en pludselig øgning i sin vægt.

Lider man af kronisk sygdom, kan det også være væsentligt at holde øje med den, da stress kan være en faktor for, at sygdommen bliver forværret.

Et hyppigt symptom for mænd kan også være nedsat potens, som resulterer i mindre rejsning eller måske fjerner muligheden helt for at få rejsning.

 

Hyppige Adfærdsmæssige Symptomer

Når man bliver stresset, kan man blive så påvirket af ens stress, at det går ud over ens adfærd i dagligdagen. Det kan påvirke ens evne til at tage beslutninger, gøre en aggressiv og endda være skyld i, at man ikke kan sove.

Det kan altså påvirke en på så mange parametre, at det også kan gå ind og påvirke ens sygefravær, og gøre en helt og aldeles uengageret.

 

Er det stress?

Listen over symptomer er lang, og derfor kan det også være svært at adskille, om det faktisk er stress eller om det er noget helt andet. Nogle af symptomerne kan komme af helt andre årsager, og nogle af symptomerne kan opstå kort, men forsvinde hurtigt herefter. Det vigtigste man kan gøre, er at lytte til sin krop, holde øje med signalerne, og være åben hvis man viser symptomer.

Er man opmærksom på sig selv, så kan man opdage symptomerne tidligt, og derved kunne udrede sit stress forløb inden det når at gå helt i gang. Derudover er det vigtigt at holde øje med andre, det kan jo være, at de ikke selv ligger mærke til det!

 

Viser du symptomer for stress?

Har du kigget indad, og efterfølgende fundet ud af, at du viser symptomer på stress? Så er det vigtigt at tage action med det samme, og begynde at modarbejde stressen, før den tager for hårdt ved.

Det første skridt vil være, at du tænker over hvad der kan være årsagen til, at du viser symptomer. Dette kan give dig en indsigt i, om det er stress, eller noget helt andet. Tænk over om der er problemer på arbejdet eller derhjemme, har du for meget at se til, har du en stor beslutning du skal tage?

Hvis du kan få indskrænket dine tanker, og hvad årsagen kan være, så anbefaler vi, at du taler med dine nærmeste om det. Hvis dette ikke hjælper, kan det være en idé at prioritere sin tid, snakke med chefen, eller i sidste ende at gå til lægen.

Læs mere om stress, eller se vores kollektion af anti stress produkter.

Kommenter

Optimer din hverdag med en Flippy!